dr hab. Joanna Smyła
e-mail: j.smyla@uw.edu.pl
Dorobek naukowy:
W dorobku naukowym można wyróżnić kilka obszarów problemowych: pedagogika społeczna, pedagogika młodzieży, szkoła i edukacja międzykulturowa. Zainteresowania naukowe i badawcze obejmują funkcjonowanie jednostki w dynamicznie zmieniającym się świecie generującym nowe wyzwania, z którymi zmagają się współcześni ludzie. Skoncentrowane są wokół funkcjonowania społecznego, osobistego i edukacyjno-zawodowego oraz wzorów przyszłości ludzi młodych – w wieku adolescencji i wczesnej dorosłości. Dotyczą też relacji rodziny i szkoły w środowisku wielokulturowym. Prowadzę badania naukowe we współpracy z ośrodkami akademickimi z Polski i z zagranicy. Członkini sekcji Pedagogiki Pracy KNP PAN na kadencję 2024-2027, ekspert NCBR, ekspert do oceny FENG (OPI PIB).
- Projekt (członek zespołu):Focus on Teacher Training – Practical Guidelines for In-
Service Teacher Trainers, (KA220-SCH – Cooperation partnerships in school education), Państwa partnerskie: Niemcy, Portugalia, Austria, Polska, Grecja, Francja, Dania (realizacja: 2023-2026). - Smyła J., Wzory przyszłości osobistej i zawodowej młodzieży licealnej – między tradycją
a ponowoczesnością, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2022. - Szempruch J., Potyrała K., Smyła J., Tomczyk Ł., Leadership Styles of Heads of School and Teachers’ Creative Behavior in a Time of Social Change, „Leadership and Policy in Schools” 2024, DOI: 10.1080/15700763.2023.2172433.
- Cieśleńska B., Szempruch J., Smyła J., Homeschooling in a Society of Change, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne” 2023, , tom 43, s. 81-91.
- Leżucha M., Smyła J., Studenci o relacjach z Innym/Obcym, „Edukacja Międzykulturowa” 2022, nr 3, s. 101-118.
- Szempruch J., Smyła J., Współczesna młodzież a wyzwania dla edukacji [w:] Edukacja w procesie przemian. Realia, perspektywy rozwoju i potencjał innowacyjny, J. Szempruch, A. Kotowska, J. Gałkowski (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2024, s.15-30.
- Smyła J., Wartości polskiej młodzieży: przegląd badań [w:] Młodzież wobec wartości, Seria: Współczesne problemy wychowania, P. Magier (red.), Tom 7, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2024, s. 117-144.
- Smyła J., Młodzież wobec własnej przyszłości – konteksty teoretyczne [w:] Edukacja wobec wyzwań zmieniającego się świata. Diagnozy i projekcje rozwiązań, J. Szempruch, J. Smyła, M. Kwaśniewska (red.), KTN, Kielce 2021, s. 275-285.
- Smyła J., Międzykulturowość w szkole wyzwaniem dla współczesnej edukacji [w:] Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej, B. Cieśleńska,
E. Wiśniewska (red.), Wydawnictwo Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, Płock 2020. - Smyła J., Wokół wartości współczesnej młodzieży, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny. Człowiek – wartości – wychowanie” Teresa Zubrzycka-Maciąg, Magdalena Barabas, Joanna Wrótniak (red.), 2020, Vol.39, No 2, s. 51-61.
Dorobek dydaktyczny:
Osiągnięcia naukowe pozostają w ścisłym związku z prowadzonymi zajęciami dydaktycznymi, do których opracowywano autorskie programy kształcenia. Zajęcia dydaktyczne i warsztatowe prowadzone są również w ramach projektów oraz programu Erasmus+ (Współpraca z Krajami Partnerskimi). Ważną rolę w pracy dydaktycznej spełniają prowadzone seminaria licencjackie i magisterskie, które pozostają w ścisłym związku z bogaceniem własnego warsztatu badawczego. W celu doskonalenia kompetencji dydaktycznych ukończono szereg szkoleń i kursów. Pełnione funkcje: członek Zespołów Kierunkowych ds. Programów Ksztalcenia na kierunkach Pedagogika i Nauki o Rodzinie, opiekun roku, opiekun praktyk studenckich.
- Przygotowywanie debaty i opieka nad studentką UR, uczestniczącą
w debacie pedeutologicznej podczas Konferencji i Szkoły Pedeutologicznej organizowanej przez Sekcję Pedeutologii KNP PAN i Instytut Pedagogiki w UR (2024). - Pobyt w Marmara University, Office for International Relations and Academic Cooperation, Stambuł, Turkey w ramach programu Erasmus+ (23.10.2023-27.10.2023)
- Wykład na zaproszenie Dyrektora II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Kielcachna temat Wsparcie uczniów w budowaniu refleksyjnego projektu własnej tożsamości wygłoszony w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli (16.02.2022).
- Cykl warsztatów rozwijających umiejętności krytycznego myślenia dla uczniów klas trzecich II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Kielcach na temat Myślę więc jestem – jak stosując myślenie krytyczne zmienisz swój świat (październik-listopad 2020).
- Udział w seminarium programowym Centrum Doskonalenia Kadr Oświatowych na zaproszenie Dyrektora Ośrodka. Wygłoszenie wykładu na temat Myślę więc jestem – jak stosując myślenie krytyczne zmienisz swój świat, dla nauczycieli edukatorów placówki, dyrektorów szkół i placówek oraz nauczycieli (8.10.2020).
- Pobyt w Lviv National Academy of Arts, Lwów, w ramach programu Erasmus+ (27.01.2019-2.02.2019).
- Promotorstwo prac licencjackich i magisterskich.
- Opracowanie programów kształcenia do prowadzonych zajęć dydaktycznych, m.in. z przedmiotów: pedagogika społeczna, pedagogika op.-wych., metodyka pracy z rodziną, teoretyczne podstawy kształcenia, praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.