dr Przemysław Wolski

adiunkt w CKNJOiEE UW

p.wolski@uw.edu.pl

Stopień naukowy:
doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa

Wykształcenie:
stopień naukowy doktora przyznany 29.04.2008, temat rozprawy „Autonomia w procesie uczenia się języków obcych”
1983-1988 Uniwersytet Warszawski, Instytut Germanistyki, studia magisterskie w zakresie filologii germańskiej

Praca zawodowa
1992 – teraz:
 Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego/ Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego / Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
prowadzenie zajęć z dydaktyki przedmiotowej, dydaktyki ogólnej, wiedzy o akwizycji i nauce języków, seminarium dyplomowego, realioznawstwa, technologii informacyjnych, praktycznej nauki języka

Opiekun 2 prac magisterskich, 182 prac licencjackich, 134 recenzje prac licencjackich.

Autor i prowadzący ponad 70 kursów na platformie Moodle.

od 2023: koordynator zespołu d.s. sztucznej inteligencji

od 2020: członek Rady Dydaktycznej CKNJOiEE UW

od 2021: opiekun praktyk pedagogogicznych

2004 – 2020 kierownik/koordynator praktyk pedagogicznych
2016 – 2019 zastępca kierownika UKKNJN

2013 – kierownik projektu FID „Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w przygotowaniu merytorycznym do nauczania języka obcego jako dodatkowej specjalności nauczycielskiej”
2013-2014 – kierownik projektu „„Podnoszenie jakości nauczania języków obcych na I, II i III etapie edukacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów defaworyzowanych”
2012 – 2016 zastępca dyrektora CKNJOiEE
2004 – 2008 – zastępca kierownika UKKNJN
2006-2012 prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania oprogramowania edukacyjnego „Edu-mobile s.c” – właściciel

1996 – 1998 – zastępca dyrektora NKJN UW
1987 – 1992 – XXV Liceum Ogólnokształcące im. J. Wybickiego, Warszawa,
nauczyciel języka niemieckiego, wychowawca klasy

Działalność akademicka

8-10.11.2023: organizacja szkolenia „Zastosowanie sztucznej inteligencji w nauczaniu języków obcych” w CKNJOiEE UW

20-21.10.2023: Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej – konferencja „Języki przyszłości – przyszłość języków obcych”, referat

21-22.06.2023: Stacja PAN Wiedeń – konferencja „Polnisch-österreichische Beziehungen in Literatur, Kunst und Wissenschaft Tradition und Gegenwart”, referat

1-30.10.2022: RWTH Aachen – prowadzenie seminarium „Lehrwerkentwicklung für berufsbezogenes Deutsch als Fremdsprache“, opieka nad pracami semestralnymi

od 21. 05. 2021 Projekt CLIL LOTE w ECML Graz, referaty na seminariach

14.11.2021: Opis wpływu działalności naukowej „Wpływ badań nauczania języka niemieckiego dla potrzeb zawodowych na obcojęzyczną kompetencję komunikacyjną w miejscu pracy – seria podręczników do samodzielnej nauki języka” realizowanej pod auspicjami Uniwersytetu Warszawskiego na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję ds. Ewaluacji Działalności Naukowej Rady Naukowej Dyscypliny Językoznawstwo UW

1-30.10.2022: RWTH Aachen – pobyt badawczy

03.02.2020: Konferencja: Nowe kompetencje, podejścia oraz technologie w kształceniu nauczycieli języków, CKNJOiEE UW, referat

22.11.2019: Udział w sympozjum „Digitalisierung und Sprache“, Bergische Universität Wuppertal, referat plenarny

29.10.2019: Organizacja warsztatów „Digitale Medien für den Fremdsprachenunterricht in der Berufsausbildung“, referat

17-21.09.2019 Kongres GAL, Universität Halle, referat

10-13.03.2019: Udział w konferencji „Digitalisierung in der beruflichen Sprachbildung – Neue Medien und Sprachförderung“ na Uniwersytecie Siegen, referat

01.10.2018 – 30.10.2018: Bergische Universität Wuppertal – prowadzenie seminarium „Digitale Medien in der Lehrwerkgestaltung für DaF”, opieka nad pracami semestralnymi, prowadzenie badań w ramach projektu GIP

2017-2019 Udział w komisji egzaminacyjnej Bergische Universität Wuppertal

23-27.04.2018: KPH Krems – prowadzenie zajęć w ramach programu Erasmus+

01.10.2017 – 30.11.2017: Bergische Universität Wuppertal – prowadzenie seminarium „Lehrwerkgestaltung für DaF”, opieka nad pracami semestralnymi, prowadzenie badań w ramach projektu GIP

02.06.2017 UKKNJN, WLS UW: „Curriculumentwicklung für den Fremdsprachenunterricht in der Berufsausbildung“ – referat, organizacja warsztatów GIP

15-19.05.2017 Evangelische Hochschule Freiburg prowadzenie zajęć w ramach programu Erasmus+
28. 10. 2016  Instytut Germanistyki UW: Berufsbezogene und (inter)kulturelle Kompetenzen im deutsch-polnischen Kultur- und Wirtschaftsraum: GIP-Forschung aktuell – moderacja dyskusji „ Diskussion zu Curricula und deren Optimierungsmöglichkeiten“
06. 05. 2015 Konferencja Österreichischer Austauschdienst  Erasmus+ Jahrestagung – udział w dyskusji
07. 05. 2015 Konferencja Österreichischer Austauschdienst  Erasmus+ Hochschule konferencja Erasmus+ Jahrestagung i Erasmus+ Hochschule – udział w dyskusji
27-29.04.2015 Prowadzenie zajęć (Uniwersytet Gyor) w ramach programu Erasmus+
25.03. 2014 Konferencja ORE „Język to twój paszport. Ucz się języków!” – referat „Zadania CKNJOiEE w projekcie”
6-8.04.2014 Konferencja „Narratologische Perspektiven auf die Kinder- und Jugendliteratur” Ostfold University College Halden (Norwegia)– referat „Literarische Texte im narrativen Ansatz des Anfängerunterrichts Deutsch  als Fremdsprache“
24-25.04.2014 Konferencja „Języki obce i literatura w dobie kryzysu humanistyki” – Legnica– referat „Podejście narracyjne w nauczaniu języka niemieckiego na poziomie początkowym?”
27.11.2014 – I Międzynarodowa Konferencja Humanistyki Cyfrowej „Nowoczesne technologie w badaniach humanistycznych” – Warszawa– udział w dyskusji

15 – 21.01.2014 – Ostfold University Halden – prowadzenie zajęć w ramach programu Erasmus
9-11.09.2013 Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Refleksja w uczeniu się i nauczaniu języków obcych”, Wrocław – referat „Przedsiębiorczość w indywidualnych teoriach przyszłych nauczycieli języków obcych”
20-22 czerwca 2013 Konferencja Naukowo-Dydaktyczna „Sukces w glottodydaktyce” Uniwersytet Warszawski, Wydział Neofilologii – referat „Symulator interakcji ustnej – pomoc w samodzielnej pracy ucznia”
15-16.11.2012 Bielsko-Biała III Konferencja Naukowa WSEH „Współczesne koncepcje zarządzania w szkolnictwie wyższym” – udział w dyskusji
29-30.10.2009 –Wiedeń, Vocational Continuing Training and Lifelong Learning in Poland and Austria,– referat plenarny “Das System der beruflichen Weiterbildung in Polen”
7-9.09.2009 – Sosnowiec, Koncepcje i wdrożenia w glottodydaktyce, Konferencja Krajowa Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, Uniwersytet Śląski, referat „Indywidualne teorie na temat nauczania na odległość”
18-20.05.2009 – Konin, Mówienie w języku obcym –  sukcesy i porażki uczenia się i nauczania, Konfererencja PWSZ, referat „Narracja a mówienie w języku obcym – teoria i praktyka”
24 -26.04.2009 – Ustroń, Języki obce w kontekście współczesnych wyzwań i perspektyw, Konferencja SJO Politechniki Śląskiej, referat „Nauczanie języka poprzez platformę e-learningową – spojrzenie konstruktywistyczne”
8-10.09.2008 – Kalisz, Nauczyciel języków obcych dziś i jutro, OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA POLSKIEGO TOWARZYSTWA NEOFILOLOGICZNEGO, referat „Wirtualna rzeczywistość – nowa perspektywa dydaktyki języków obcych?”
9-11.05.2007 – Konin, Autonomia ucznia w nauczaniu języków obcych – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy? Konfererencja PWSZ, referat „Autonomia a konstruktywizm“
24-26.08.2006 – Bolzano, Mehrsprachigkeit in Europa: Erfahrungen, Bedürfnisse, Gute Praxis. Konferencja EURAC Bozen, referat „Sind Fremdsprachenlerner Konstruktivisten?”
15-17.06.2006 – Goeteborg, Światowy Kongres FIPLV, referat „Fächerübergreifendes Lernen mit Jugendlichen“

Działalność popularyzatorska
Artykuły eksperckie na stronę European Language Label

  • „Czy warto rozmawiać z robotem?”
  • „Czy sztuczna inteligencja może zastąpić nauczycieli języków obcych”

Kongres Rozwoju Systemu Edukacji 2020 – Prowadzenie warsztatów: „Jak sztuczna inteligencja pomaga w rozwoju sprawności mówienia“

VII Międzynarodowy Kongres EdiLiC 2017 – prowadzenie warsztatów: „Polnisch für Anfänger”


Spis publikacji
1991: Lekcja powtórzeniowa w procesie nauczania języka obcego w liceum ogólnokształcącym. Języki Obce w Szkole 3 (173). Str. 246-252
1992: Propozycja przeprowadzenia pierwszej lekcji języka niemieckiego LO. Języki Obce w Szkole 2 (177). Str. 168-171
1994: Deutsch kommunikativ (współautor – S. Malerius). Warszawa: WSiP
1995: Autonomiczne uczenie się języków obcych a komputery. Języki Obce w Szkole 3 (193). Str. 246-254
1997: Jak korzystać z podręcznika? W: Frattola, P. Constantino, R.: Włoski w 30 dni. Warszawa: REA/Langenscheidt/Humboldt. Str. 14-16
1997: Strategie uczenia się języków obcych w świetle koncepcji kognitywnej. W: Grucza, F. / Dakowska, M. (red.): Podejścia kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Str. 143-147
1999: Niemiecki w cztery tygodnie (współautorka – H. Rausch-Dyjas). Warszawa: REA
1999: Wohnen. Materiały do nauki języka niemieckiego dla młodzieży (współautorki – H. Rausch-Dyjas, E. Zawadzka). Warszawa: REA
1999: Landeskunde Schweiz. Umweltschutz. Materiały do nauki języka niemieckiego dla młodzieży. Warszawa: REA
1999: Landeskunde Schweiz. Geographie. Materiały do nauki języka niemieckiego dla młodzieży. Warszawa: REA
1999: Landeskunde Schweiz. Bevölkerung. Materiały do nauki języka niemieckiego dla młodzieży. Warszawa: REA
1999: Landeskunde Schweiz. Tourismus. Materiały do nauki języka niemieckiego dla młodzieży. Warszawa: REA
1999: Rola nauczania w uczeniu się języków obcych. Neofilolog 18. Str. 12 – 17
2000: Rola teorii subiektywnych w badaniach autonomii uczenia się języków obcych. Neofilolog 19. Str. 51 – 59
2002: Autonomia w szkolnych programach nauczania języków obcych. W: Siek-Piskozub, T. red. European Year of Languages 2001. Poznań: FIPLV, UAM, PTN. Str. 229 – 238
2002: Ocenianie a autonomia w nauce języków obcych w świetle dydaktyki konstruktywistycznej. W: Wilczyńska red. Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. Poznań: UAM. Str. 175 – 182
2002: Fantastisch! 1. Lehrbuch. Język niemiecki dla gimnazjum (współautorzy: B. Karpeta-Peć, J. Peć). Warszawa: REA
2002: Fantastisch! 1. Arbeitsbuch. Język niemiecki dla gimnazjum (współautorzy: B. Karpeta-Peć, J. Peć). Warszawa: REA
2002: Fantastisch! 1. Poradnik metodyczny dla nauczyciela. (współautorzy: E. Zawadzka, B. Karpeta-Peć, J. Peć). Warszawa: REA
2002 – Program nauczania języka niemieckiego w gimnazjum. Warszawa: REA.
2002 – Słowniczek niemiecko-polski do podręcznika Fantastisch! 1 klasa gimnazjum.
2003 – Fantastisch! 2. Lehrbuch. Język niemiecki dla gimnazjum (współautorzy: B. Karpeta-Peć, J. Peć). Warszawa: REA
2002 – Fantastisch! 1. Arbeitsbuch. Język niemiecki dla gimnazjum (współautorzy: B. Karpeta-Peć, J. Peć). Warszawa: REA
2002: Fantastisch! 2. Poradnik metodyczny dla nauczyciela. (współautorzy: E. Zawadzka, B. Karpeta-Peć, J. Peć). Warszawa: REA
2004 – Fantastisch! 3. Lehrbuch. Język niemiecki dla gimnazjum (współautorzy: B. Karpeta-Peć, J. Peć). Warszawa: REA
2004 – Fantastisch! 3. Arbeitsbuch. Język niemiecki dla gimnazjum (współautorzy: B. Karpeta-Peć, J. Peć). Warszawa: REA
2004 – Fantastisch! 3. Poradnik metodyczny dla nauczyciela. (współautorzy: E. Zawadzka, B. Karpeta-Peć, J. Peć). Warszawa: REA
2004 – Fantastisch! Portfolio. (współautorzy: B. Karpeta-Peć, J. Peć). Warszawa: REA
2004 – Mein Beruf 1, Podręcznik z ćwiczeniami dla zasadniczej szkoły zawodowej (współautorka M. Sosińska)
2007 – Teksty literackie w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego. (współautorka K. Nowakowska). W: Pawlak, M. / Fisiak, J. red.: Dokumenty Rady Europy a nauczanie języków w polskim systemie edukacji. Łódź: Wydawnictwo WSHE. str. 135-144
2008 – Początkujący nauczyciele języków obcych – zwiększanie szans na rynku pracy poprzez projekty Leonardo da Vinci. W: Jodłowiec, M. / Niżegorodcew, A. red.: Język a komunikacja 22. W stronę nowoczesnego nauczania języków obcych. Kraków: Tertium. Str. 337-346
2008 – Mein Beruf, Moduł kształcenia zawodowego – fryzjerstwo wraz z poradami kosmetycznymi. Warszawa: REA
2008 – Autonomia a konstruktywizm. W: Pawlak, M. red.: Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy? Poznań-Kalisz-Konin: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM
2008 – Generacje E-learningu z perspektywy glottodydaktyki – od „elektronicznej tablicy” do wirtualnej rzeczywistości. W: Jaroszewska, A. / Torenc, M. red.: Kultury i języki – poznawać – uczyć się – nauczać. Księga jubileuszowa z okazji 65 urodzin Profesor Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik
2008 – Deutschunterricht in den polnischen Berufsschulen. Quadratur des Kreises oder … (współautorka M. Sosińska). W: Janoszczyk, J. i in.: Deutsch lernen und Lehren mit Lehrwerken. Lublin: UMCS
2008 – Samodzielna praca autonomicznych uczniów pod (zdalną) opieką nauczyciela. Języki Obce w Szkole nr 6, str. 158-166
2009 – My profession, Moduł kształcenia zawodowego – fryzjerstwo wraz z poradami kosmetycznymi. Warszawa: REA
2009 – Wirtualna rzeczywistość – nowa perspektywa konstruktywistycznej dydaktyki języków obcych? W: Pawlak, M, i in.: Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Poznań-Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM, PTN
2010 – Indywidualne teorie na temat nauczania na odległość. Neofilolog 34, str. 287-296

2010 – (red.) EDUKACJA DWUJĘZYCZNA W POLSCE JĘZYK NIEMIECKI Raport ewaluacyjny Praktyka w wybranych szkołach. Warszawa: ORE
2011- Przewodnik metodyczny e-lektora. Język niemiecki. Warszawa: UW-COME
2011 – Edukacja dwujęzyczna w Polsce – język niemiecki. Języki Obce w Szkole 1/2011
2013 – Krótki wstęp do metodyki nauczania języka niemieckiego na platformie e-learningowej. Wybrane zagadnienia kształcenia z perspektywy glottodydaktyki. UW Instytut Germanistyki
2013 – Interakcja ustna – poważne wyzwanie: wykorzystajmy symulatory! Języki Obce w Szkole 04/2013
2014 – Przedsiębiorczość w indywidualnych teoriach przyszłych nauczycieli języków obcych. W: Wyznaczniki sukcesu nauczyciela i ucznia w glottodydaktyce. Wydawnictwo UW
2016 – Rola autonomii we współczesnej edukacji językowej. W: Tkatchuk, M.; Zimomrya, I. (red.): ПЕРВІСНІСТЬ ЖИТТЄВИХ ЗМАГАНЬ НАУКОВИЙ ЗБІРНИК НА ПОШАНУ доктора філологічних наук, професора, академіка Академії наук Вищої школи України МИКОЛИ ЗИМОМРІ. Kijów – Drohobycz

2017 – Sprechende Chatbots im Fach(fremd)sprachenunterricht und im berufsbezogenen Fremdsprachenunterricht. Lingwistyka Stosowana 22, str. 138–148

2017 – Literarische Texte im narrativen Ansatz des Anfängerunterrichts Deutsch als Fremdsprache. W: Langemeyer, P.; Knutsen, K. P. (red.): Narratology Plus – Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults / Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt: Peter Lang

2017 – Сутнісні ознаки дистанційного вивчення іноземної мови (współautor: Ivan Zymomrya). W: Фундаментальні та прикладні дослідження: сучасні науково-практичні рішення і підходи: збірник матеріалів ІІI-ої Міжнародної науково-практичної конференції. Baku–Użhorod–Drohobycz: Posvit

2017 – Роль та особливості дистанційного навчання у вивченні іноземної мови. (współautor: Ivan Zymomrya). W: Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Drohobycz: Posvit

2017 – Niemiecki od rana do wieczora. Współautorzy: Agnieszka Drummer, Agnieszka Sochal. Warszawa: Poltext

2018 – Organizacja badań eksploracyjnych dotyczących roli autonomii w indywidualnych teoriach nauczycieli i uczniów oraz ich wzajemnego wpływu. W: Zymomrya, I. i in. Współczesne trendy rozwoju edukacji i nauki w kontekście interdyscyplinarnym. Częstochowa – Użhorod – Drohobycz

2018 – Curriculumentwicklung für den berufsbezogenen Unterricht DaF in Polen – theoretische Voraussetzungen, staatliche Regelungen und >>gute Praxis<<. W: Efing, C.; Arich-Gerz, B. (red.): Berufsbezogene und (inter)kulturelle Kompetenzen im deutsch-polnischen Kultur- und Wirtschaftsraum. Zweiter Stoß. Wuppertal

2018 – Angielski od rana do wieczora. Współautorzy: Agnieszka Drummer, Agnieszka Sochal, Anna Walewska. Warszawa: Poltext

2019 – Oral interaction training – speech recognition and chatbots. W: . W: Zymomrya, I. i in. Współczesne trendy rozwoju edukacji i nauki w kontekście interdyscyplinarnym. Warszawa – Użhorod – Chersoń

2019 – Niemiecki w pracy: biuro. Współautorzy: Liesbeth Engelbrecht, Christian Efing. Warszawa: Poltext

2019 – Förderung der berufsbezogenen Gesprächskompetenz durch interaktive Kommunikationssysteme – theoretische Grundlagen und praktische Anwendungen. Sprache im Beruf. 2/2019. str. 133-141

2020 – Chatbots und Voicebots auf E-Learning-Plattformen in der Förderung der berufsbezogenen Gesprächskompetenz im DaF/DaZ Unterricht. Współautor: Paweł Szerszeń. W:  Stawikowska-Marcinkowska, Agnieszka; Grzeszczakowska-Pawlikowska, Beata (red.). Germanistinnen und Germanisten im Beruf – zwischen Ausbildung und Realität.

2020 – Niemiecki w pracy: Produkcja. Współautorzy: Liesbeth Engelbrecht, Christian Efing. Warszawa: Poltext

2020 – Berufsbezogene und (inter)kulturelle Kompetenzen im deutsch-polnischen Kultur- und Wirtschaftsraum (red. Paweł Szerszeń, Przemysław Wolski). Warszawa-Aachen

2020 – Forschungsprojekt „Subjektive Theorien über Chatbots in digitalgestützten Kursen Deutsch als Fremdsprache“. W: Szerszeń, Paweł; Wolski, Przemysław. Berufsbezogene und (inter)kulturelle Kompetenzen im deutsch-polnischen Kultur- und Wirtschaftsraum

2021 – Niemiecki w pracy: Usługi. Współautorzy: Sabrina Zeaiter, Christian Efing. Warszawa: Poltext

2021 – Konnektivistisches Modell des Fremdsprachenlernens im Betrieb. W: Sander, Isa-Lou; Efing, Christian (red.) Der Betrieb als Sprachlernort. Tübingen: Narr

2021 – Teksty literackie w podejściu narracyjnym nauczania języka niemieckiego jako obcego na poziomie podstawowym. W: Nowakowska, Katarzyna. Nie tylko arcydzieła . Literatura w nauczaniu języków obcych. Wrocław: Quaestio

2022 – Machbar 1. Podręcznik do nauki języka niemieckiego. Współautorzy: Efing, Christian; Sochal, Agnieszka; Sroczyńska, Monika. Kraków: Draco

2022 – Machbar 1. Zeszyt ćwiczeń. Współautorzy: Efing, Christian; Sochal, Agnieszka; Sroczyńska, Monika . Kraków: Draco

2022 – Machbar 2. Podręcznik do nauki języka niemieckiego. Współautorzy: Efing, Christian; Sochal, Agnieszka; Sroczyńska, Monika. Kraków: Draco

2022 – Machbar 2. Zeszyt ćwiczeń. Współautorzy: Efing, Christian; Sochal, Agnieszka; Sroczyńska, Monika . Kraków: Draco

2022 – GIP-Voicebot. Współautorka: Arnone, Rosa. W: Arich-Gerz, Bruno; Arnone, Rosa; Pędzisz, Joanna; Sander, Isa-Lou (red.) Berufsbezogene und (inter)kulturelle Kompetenzen im deutsch-polnischen Kultur- und Wirtschaftsraum. Arbeitspapiere der Germanistischen Institutspartnerschaft (GIP) zwischen der RWTH Aachen University, der Bergischen

Universität Wuppertal, der Universität Warschau und der Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej in Lublin. Vierter Stoß

2022 – Digitalgestützte (Fach-)Textanalyse im FaDaF-Bereich. Współautor: Szerszeń, Paweł. W: Arich-Gerz, Bruno; Arnone, Rosa; Pędzisz, Joanna; Sander, Isa-Lou (red.)

2023 – Konzepte des DaF-Fachsprachenunterrichts in der universitären Lehrkräfteausbildung am Beispiel von Lehrplänen an der Universität Warschau. Współautor: Szerszeń, Paweł. Info DaF. Informationen Deutsch als Fremdsprache. 50/1, S. 52-62

2023 – Kooperation und Autonomie. Fremdsprachen Lernen und Lehren in einer digitalen Welt. Berlin: Peter Lang

2024 – Neue Medien in der Vermittlung von Fach-und Berufssprachen. Współautor: Szerszeń, Paweł. W: C. Efing & Z. Kalkavan-Aydın (Ed.), Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis: Ein Handbuch aus DaZ- und DaF-Perspektive (pp. 519-526). Berlin, Boston: De Gruyter. 

2024 – Lehr- und Lernmedien. Współautor: Szerszeń, Paweł. W:  In C. Efing & Z. Kalkavan-Aydın (Ed.), Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis: Ein Handbuch aus DaZ- und DaF-Perspektive (pp. 753-754). Berlin, Boston: De Gruyter. 

2024 – Beurteilungskriterien. Współautor: Szerszeń, Paweł. W: C. Efing & Z. Kalkavan-Aydın (Ed.), Berufs- und Fachsprache Deutsch in Wissenschaft und Praxis: Ein Handbuch aus DaZ- und DaF-Perspektive (pp. 501-508). Berlin, Boston: De Gruyter. 


Sprawozdania
1995: Bericht über die bisherige Tätigkeit des Polnischen Deutschlehrerverbandes. Hallo Deutschlehrer! 2. Str. 16
1995: Bericht von der 1. Konferenz des Polnischen Deutschlehrerverbandes. Hallo Deutschlehrer! 2. Str. 15
1995: I Ogólnopolska Konferencja Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego. Języki Obce w Szkole 6 (196). Str. 535 – 538
1996: Veranstaltungen der Lokalsektionen des Polnischen Deutschlehrerverbandes. Hallo Deutschlehrer! 3. Str. 16

Ważniejsze tłumaczenia i opracowania
Kirst, H. H. (1994): Bez ojczyzny. Warszawa: Interart
Brough, S. (1997): Langenscheidt – rozmówki angielskie. Warszawa: REA/Langenscheidt
Trinei, L. (1998): Langenscheidt – rozmówki włoskie. Warszawa: REA/Langenscheidt
Frattola, P. Constantino, R. (1997): Włoski w 30 dni. Warszawa: REA/Langenscheidt/Humboldt
Trinei, L. (1998): Langenscheidt – rozmówki włoskie. Warszawa: REA/Langenscheidt
Funk, H. / Keller, S. / Koenig, M. / Mariotta, M. / Scherling, T. (1998): Sowieso. Język niemiecki dla młodzieży. Poradnik metodyczny dla nauczyciela 3. Warszawa: REA/Langenscheidt
MTS Mathematisch Technische Software-Entwicklung (1999): Podstawy obróbki CNC. Warszawa: REA
Müller, M. Rusch, P. i in. (2000): Moment mal! Język niemiecki dla młodzieży i dorosłych. Poradnik metodyczny 2, 3.  Warszawa: REA/Langenscheidt
Fieguth, R. (2000): Literatura polska w Niemczech lat 1956-1968. W: Poezja w fazie krytycznej i inne studia z literatury polskiej. Izabelin: Świat Literacki
Fieguth, R. (2000): Stanisław Ignacy Witkiewicz: o wzajemnym stosunku teorii i praktyki dramatu. W: Poezja w fazie krytycznej i inne studia z literatury polskiej. Izabelin: Świat Literacki
Grinbergs, R i in. (2008): Multilingual Glossary – Phrase Book for Railway Staff. Riga: Valodu macibu centrs

Stypendia i granty
1991 – Internationaler Deutschlehrerkursus – Pädagogische Hochschule Leipzig
1995 – Fortbildungsseminar für polnische Lektoren und Lehrer – Robert Bosch Stiftung, Eberhard-Karls-Universität Tübingen

2017 – Stypendium badawcze w programie Germanistische Institutspartnerschaft

2018 – Stypendium badawcze w programie Germanistische Institutspartnerschaft

2019 – „Mikro-grant” w ramach programu “Strategia Doskonałości-Uczelnia Badawcza”

2020-2022 – Stypendia na badania i prowadzenie zajęć dydaktycznych w programie Germanistische Institutspartnerschaft (Bergische Universität Wuppertal, RWTH Aachen)

2023 – Szkolenie Erasmus+ „English as a Medium of Instruction 2023” Atlantic Language Galway

Udział w szkoleniach (ostatnie)

14.12.2023 – WOM Bielsko-Biała “Wsparcie uczniów w dziedzinie e-sportu, kształtowaniu właściwych postaw wobec zagrożeń związanych z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym VR oraz AI”

01.09.2023 – Fachverband Deutsch als Fremd- und Zweitsprache “KI im Bildungskontext DaF/DaZ”

13.04.2023 – Goethe-Institut Warszawa „KI oder KO“ prowadzenie Thomas Strasser

   

Skip to content