Imię i nazwisko: Renata Nowakowska-Siuta
Stanowisko: profesor
Kariera naukowa:
Zainteresowania naukowe: pedagogika porównawcza, historia i idee uniwersytetu, europejska polityka oświatowa, kształcenie nauczycieli, innowacje w edukacji
Granty i projekty badawcze:
Kierownik zadania badawczego w projekcie TORAL – „Training on religion as a lever towards mental and physical health” realizowanego w ramach programu Erasmus Plus Partnerstwa Strategiczne (2019-2021)
Od 2018 ekspert Fundacji Kościuszkowskiej w programie Teaching English in Poland Program (TEIP)
Główny wykonawca w projekcie badawczym Narodowego Centrum Nauki pt. Racjonalność procesu kształcenia w perspektywie interesów poznawczych jego uczestników. Kierownik projektu: prof. Bogusław Milerski. (2012-2015)
Wykonawca w projekcie „Poznać-Zrozumieć-Doświadczyć. Praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela wczesnej edukacji” nr projektu WND-POKL.03.03.02-00-020/10 realizowanym przez Uniwersytet Łódzki w ramach Priorytetu III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3, poddziałanie 3.3.2. Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli-projekty konkursowe programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. (2012)
Wykonawca w badaniach finansowanych przez Komitet Badań Naukowych prowadzonych w Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego „Problemy i perspektywy wyższego szkolnictwa zawodowego w Polsce” (1 H01F 018 17). Kierownik grantu: dr hab. Maria Wójcicka prof. UW (1999-2001)
Osiągnięcia naukowe (nagrody, wyróżnienia za działalność naukową):
Podczas XXXII Podsumowania Ruchu Innowacyjnego w Edukacji organizowanego przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego otrzymała tytuł honorowy „Promotora Rozwoju Edukacji” przyznany przez kapitułę pod przewodnictwem konsula honorowego Wielkiej Brytanii.
2015, 2016, 2017, 2018: nagroda I stopnia za działalność naukową i organizacyjną Rektora Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.
2015: nominacja w konkursie Eduinspirator 2015 Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
2014: nagroda studentów Uniwersytetu Warszawskiego – Nauczyciel Akademicki Roku w kategorii nauki społeczne.
2003 i 2004: Indywidualna Nagroda Rektora Uniwersytetu Warszawskiego za znaczące osiągnięcia naukowe.
Pełnione funkcje, w tym przynależność do stowarzyszeń naukowych:
Ekspert Komisji Europejskiej w programie Horyzont 2020: „Marie Skłodowska-Curie Actions Fellowships”.
Ekspert Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Od roku 2000 Ekspert zewnętrzny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, ocena projektów w ramach europejskich programów edukacyjnych: Comenius – Wyjazdy Indywidualne Uczniów, Comenius – Regio, Comenius – Partnerskie Projekty Szkół, Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy (FSS EEA grants).
Od 2007 Członek Europejskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej CESE – Comparative Education Society in Europe.
Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej.
Członek Stowarzyszenia Naukowego im. Janusza Korczaka.
W latach 2010-2013 sekretarz redakcji czasopisma „Studia z Teorii Wychowania”, a od 2014 zastępca redaktora naczelnego tego periodyku.
Członek Rady Naukowej czeskiego czasopisma „Perspektivy učení a vzdělávání v evropském kontextu”.
Stały recenzent kwartalnika „Studia Edukacyjne”
Współpraca międzynarodowa:
Od 2019 – realizacja projektu międzynarodowego Erasmus+ z Erciyes University „Training on religion as a lever towards mental and physical health”
2012 – Cykl wykładów poświęconych Januszowi Korczakowi i jego teorii wychowania w Instytucie Kultury Polskiej w Wiedniu
27.11. – 2. 12. 2005 Akademia Pedagogiczna w Krems, udział w forum międzynarodowym poświęconym kształceniu nauczycieli.
Działalność organizacyjna:
Od roku 2012 organizator licznych konferencji pedagogicznych oraz wydarzeń metodycznych w Wydziale Nauk Społecznych (do 2019 Wydziale Pedagogicznym) Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej we współpracy z między innymi Warszawskim Centrum Innowacji Społecznych i Szkoleń, Fundacją Ale Nauczanie i Akces Edukacja, Dwujęzyczne Dzieci.
W latach 2014-2016 koordynatorka projektów dydaktyczno-naukowych w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej upowszechniających dialog i wiedzę o Polsce i Izraelu przeznaczonych dla młodzieży polskiej i izraelskiej, organizowanych wspólnie z Fundacją Living Bridge oraz Spark Pro.
W 2012 organizator międzynarodowej konferencji naukowej „Edukacja alternatywna – dylematy teorii i praktyki” przeprowadzonej we współpracy Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej z Domem Spotkań z Historią, Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Instytutem Goethego w Warszawie, Austriackim Forum Kultury oraz Czeskim Centrum.
W latach 1999-2005 organizator polsko-niemieckich konferencji naukowych, organizowanych przez Wydział Pedagogiczny UW oraz Uniwersytet w Lipsku cyklicznie i przemiennie w Polsce i w Niemczech.
Działalność pozanaukowa, w tym popularyzatorska:
Współpracuje z wieloma instytucjami edukacji, kultury, a także administracji państwowej: Centralną Komisją Egzaminacyjną, Najwyższą Izbą Kontroli, Instytutem Kultury Polskiej w Wiedniu, Domem Spotkań z Historią w Warszawie, Polskim Radiem, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
W roku 1994 była stażystką Fundacji Synapsis oraz Poradni dla osób po próbach samobójczych: „Przywróceni Życiu”
W latach 1993-1994 była stażystką Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Poradni dla Dzieci Autystycznych i Ich Rodzin, gdzie pracowała pod kierunkiem Magdaleny Grodzkiej.
Najważniejsze publikacje naukowe:
Nowakowska-Siuta, R., Zieliński J. (red.). (2019). Odwaga odpowiedzialności. Demokratyczne przemiany życia społecznego w refleksji pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.
Nowakowska-Siuta, R. (2019). Sprawczość i wspólnotowość. Autopercepcje przyszłych nauczycieli w konfrontacji z funkcjami i zadaniami współczesnego uniwersytetu. Rocznik Teologiczny, 61(4), 763-783.
Nowakowska-Siuta, R. (2019). Pedagogika porównawcza. W: Kwieciński Z., Śliwerski B. Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Nowakowska-Siuta, R. (2019). Lehr- und Lernfreiheit współcześnie. Uniwersytet neoliberalny w konfrontacji ze społecznym zamówieniem. W: A. Gromkowska-Melosik, E. Grzesiak, J. Drozdowicz, M. Gierczyk, Edukacja i społeczeństwo. Dynamika socjopedagogicznych konstrukcji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Nowakowska-Siuta, R. (2019). Kształcenie wrażliwości interkulturowej poprzez naukę języka obcego – Teaching English in Poland Program (TEIP). Studia z Teorii Wychowania, X(1), 217-226.
Nowakowska-Siuta, R. (2018). Romantyczny i pragmatyczny. Idea niemieckiego uniwersytetu neohumanistycznego i jej społeczne rekonstrukcje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.
Nowakowska-Siuta, R. (2016). Miejsce “pedagogiki szkolnej” w naukach o wychowaniu. Anglosaskie dyskusje i kontrowersje. Studia Edukacyjne, 39, 47–60.
Nowakowska-Siuta, R. (2016). Kamień na kamieniu. O zasadzie kompletności w pracy szkoły. In S. Jaskulska (red.), Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? (s. 205–225). Warszawa: Wolters Kluwer.
Nowakowska-Siuta, R. (2016). Maszyny i ludzie. O źródłach podmiotowości, perspektywach dialogu i technologicznym po(d)stępie w edukacji szkolnej. W: D. Jankowska M. Grzelak-Klus (red.), Pedagogika dialogu: dialog jako droga rozumienia i samorozumienia (s. 142–152). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Nowakowska-Siuta, R. (red.) (2015). Bliżej siebie. Edukacja i dialog w grupie niejednorodnej kulturowo. Closer to Each Other. Education and Dialogue in a Culturally Composite Group.. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.
Nowakowska-Siuta, R. (2015). Racjonalność procesu kształcenia – teorie, problemy, dylematy. Studia z Teorii Wychowania, V(1), 19–32.
Nowakowska-Siuta, R. (2015). Współczesne wyzwania wielokulturowości w perspektywie pedagogicznej. W: R. Nowakowska-Siuta (red.), Closer to Each Other. Education and Dialogue in a Culturally Composite Group. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
Nowakowska-Siuta, R., Śliwerski, B. (2015). Racjonalność procesu kształcenia. Studium z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowakowska-Siuta, R. (2014). Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowakowska-Siuta, R. (red.). (2014). Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu kształcenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowakowska-Siuta, R. (2012). Kilka uwag o problemach kształcenia nauczycieli w krajach Unii Europejskiej i Polsce. Studia z Teorii Wychowania, III(1), 191–199.
Nowakowska-Siuta, R. (2011). Co to znaczy być nauczycielem, czyli o tworzeniu (nie)codzienności w klasie szkolnej. Bonar J., Buła A. (red.), Poznać-Zrozumieć-Doświadczyć (s. 11–30). Warszawa: Oficyna Wydawnicza.
Nowakowska-Siuta, R. (2011). O roli kulturowych doświadczeń w konstruowaniu indywidualnego rozwoju uczniów. Studia Edukacyjne, 15, 25–37.
Nowakowska-Siuta, R. (2011). Mały człowiek – wielkie wyzwania. O nowych europejskich rozwiązaniach systemowych w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Problemy Wczesnej Edukacji, 1, 71–77.
Nowakowska-Siuta, R. (2009). Szkolnictwo wyższe w wybranych krajach Europy Zachodniej po II wojnie światowej. Warszawa: Wydawnictwo IBE.
Nowakowska-Siuta, R. (2005). Uniwersytet w systemie szkolnictwa wyższego Niemiec na europejskim tle porównawczym. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Nowakowska-Siuta, R., Drogosz-Zabłocka, E., Minkiewicz, B. (2002). Licencjat w uczelni i na rynku pracy. Warszawa: Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski.
Nowakowska-Siuta, R. (2002). Szkolnictwo w Polsce i Niemczech 1945 – 2001.Wybrane aspekty porównawcze. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.