dr Danuta Romaniuk


e-mail: d.romaniuk@uw.edu.pl

dr Danuta Romaniuk

CKNJOiEE UW

Stopień naukowy: 

doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa

Stanowisko:

starszy asystent (grupa dydaktyczna)

Wykształcenie:

2 grudnia 2004:
Obrona pracy doktorskiej na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Stopień naukowy doktora przyznany 21 grudnia 2004.

listopad 1998 – 2003:
Uniwersytet Warszawski, Instytut Anglistyki, studia doktoranckie w zakresie literaturoznawstwa. Temat pracy doktorskiej: “Polish Hearts – American Minds: The Family in Immigrant Narratives (1880-1939).”

8 lipca, 1998:
Uniwersytet Warszawski, uzyskanie tytułu magistra filologii angielskiej, temat pracy: “The Uses and Meanings of Family Values in American Cultural Context of the 1990s, as Reflected in the 1992 Presidential Election and Commercial Advertisements.”

1993 – 1998:
Uniwersytet Warszawski, Instytut Anglistyki, studia magisterskie na kierunku filologia angielska

Praca zawodowa:

1 września 2016 – 31 sierpnia 2020:

Dyrektor Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW

październik 2007 – teraz:
Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego, UW
ul. Nowy Świat 4, 00-497 Warszawa
starszy asystent (prowadzenie zajęć z historii i kultury USA, literatury USA, seminaria dyplomowe)

wrzesień 2008 – luty 2009:

Uniwersytet Turyński: research fellow, członek zespołu badawczego (pod kierownictwem Prof. Andrei Carosso), wykładowca kursu monograficznego w programie Master in American Studies, oraz promotor pracy magisterskiej w ramach projektu.

październik 2006 – wrzesień 2007:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP
ul. Urbanistów 3, 02-397 Warszawa
adiunkt (seminaria lic., wykłady z historii Anglii i kultury krajów anglosaskich)

marzec 2005 – wrzesień 2006:
Uniwersytet Warszawski, Instytut Anglistyki
ul. Nowy Świat 4, 00-497 Warszawa
adiunkt (kursy monograficzne z zakresu kultury amerykańskiej)

październik 2000 – wrzesień 2006:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP
ul. Urbanistów 3, 02-397 Warszawa
lektor praktycznego angielskiego na studiach licencjackich z filologii angielskiej, prowadzenie ćwiczeń z wiedzy o krajach anglosaskiego obszaru językowego

październik 1999 – czerwiec 2005:
Uniwersyteckie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego, UW
ul. Nowy Świat 4, 00-497 Warszawa
prowadzenie ćwiczeń i wykładów z historii i kultury USA

październik 1998 – czerwiec 2003:
Instytut Anglistyki, Uniwersytet Warszawski
ul. Nowy Świat 4, 00-497 Warszawa
doktorantka
prowadzenie kursów monograficznych oraz praktycznej nauki języka angielskiego

Działalność organizacyjna/merytoryczna:

Rok 2019:

Główny autor programu studiów II stopnia na kierunku nauczanie języków obcych, przyjętego przez Senat 18 grudnia 2019.

styczeń – maj 2018:

Przewodnicząca Zespołu ds. Akredytacji PKA oraz główny autor Raportu Samooceny dla PKA

wrzesień 2016 – teraz: 

Dyrektor CKNJOiEE UW; Przewodnicząca Rady CKNJOiEE UW

październik 2012-wrzesień 2015:
Reprezentant Uniwersytetu Warszawskiego w projekcie International University: Multilingual and Multicultural Learning Space

październik 2009 – 2016:
Członek Komisji Oceniającej CKNJOiEE UW

październik 2007 – 2016:
Przewodnicząca Komisji Wyborczej CKNJOiEE UW

wrzesień 2007 – teraz:
Koordynator mobilności w UOKNJA UW

wrzesień 2007 – teraz:

koordynator przedmiotu Kultura i Historia USA w UOKNJA

Szersza działalność dydaktyczna i akademicka:

2008 – teraz:
Wyjazdy w celu przeprowadzenia zajęć dydaktycznych w LLP Erasmus do uczelni w Györ, Węgry; Granada, Hiszpania; Turyn, Włochy; Halden, Norwegia; Narwa, Estonia; Wiedeń/Krems, Austria; szkolenie Erasmus dla pracowników administracyjnych dot. umiędzynarodowienia uczelni na Universita degli Studi di Foggia, Włochy

2008 – 2017:
Kursy i wykłady na Uniwersytecie Otwartym UW oraz na Uniwersytecie Otwartym “Pokolenia” w Podkowie Leśnej

5-6 grudnia 2019:

Graz, European Council for Modern Languages: 25th Anniversary Conference pt. “Languages at the Heart of Learning.”

22 listopada 2019:

Bruksela: Konferencja Academic Cooperation Association pt. “From Physical to Vurtual?”: Internationalizing Higher Education in the Digital Age.”

15 listopada 2019:

Uczestnik szkolenia „Akademia liderów” ZIP, UW

18 października 2019:

Warszawa: uczestnictwo w konferencji organizowanej przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych  pt. „Kompetencje przyszłości – odkryj swój talent”

18 września 2019:

Warszawa: członkostwo w Komitecie Organizacyjnym i udział w II Kongresie Rozwoju Systemu Edukacji pt. „Mądrość, kreatywność, innowacyjność – Kształcenie dla przyszłości”

4 – 6 września 2019:

Leon, Hiszpania: udział w konferencji kończącej projekt, organizowanej przez Universidad de Leon pt. „Virtual Exchange and 21st Century Teacher Education.”

11 – 13 lipca 2019:

Lisbona: uczestnictwo w 8. Międzynarodowej Konferencji organizowanej przez Stowarzyszenie EDILIC (Education et  Diversité Linguistique et Culturelle)  pt. „Interculturality and Awakening to Languages: Challenges and opportunities to formal and non-formal educational contexts.”

7 – 8 czerwca 2019:

Bratysława: uczestnictwo w międzynarodowej konferencji organizowanej przez ELT Forum i Uniwersytet Ekonomiczny w Bratysławie pt. „Helping Teachers Grow.”

29 maja 2019:

Warszawa: uczestnictwo w konferencji organizowanej przez Fundację Rektorów Polskich i plagiat.pl pt. „Fundamentalne wartości akademickie w dobie nowoczesnej edukacji – jak wykorzystać innowacje technologiczne w kształtowaniu kanonu dobrych praktyk?”

10-11 maja 2019:

Warszawa: wygłoszenie referatu pt. „Jak kształcić nauczycieli języków obcych na miarę wyzwań XXI wieku?” oraz uczestnictwo w V Europejskim Kongresie Językowym PASE pt. „21 Century Skills in Foreign Language Education”, Uniwersytet Warszawski

9 – 10 maja 2019:

Warszawa: udział w konferencji pt. „Kompetencje dla XXI wieku: certyfikacja biegłości językowej” organizowanej przez Radę Koordynacyjną ds. Biegłości Językowej oraz Szkołę Języków Obcych UW.

22 lutego 2019:

Warszawa: udział i ukończenie szkolenia organizowanego przez Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości, Sekcję Terapii Pedagogicznej „Dysleksja w Centrum Uwagi” pt. „Mnemotechniczny trening ortograficzny dla uczniów z dysleksją i ADHD.”

14 – 15 lutego 2019:

Warszawa: udział w konferencji organizowanej przez European University Association i Uniwersytet Warszawski pt. „Towards successful learning: Controversies and common ground.”

17 – 18 stycznia 2019:

Warszawa: uczestnictwo w konferencji organizowanej przez Perspektywy i SGGW pt. „Studenci zagraniczni w Polsce 2019.”

25 września – 20 listopada 2018:

Uczestnictwo w 8-tygodniowym internetowym programie kształcenia nauczycieli The American English (AE) E-Teacher Program zorganizowanym przez Departament Stanu USA pt. „Integrating Critical Thinking Skills in the Exploration of Culture in an EFL setting”. Ukończenie kursu z wynikiem 97%.

3 – 4 października 2018:

Graz, Austria: uczestnictwo w warsztatach organizowanych przez Europejskie Centrum Języków Nowożytnych pt. „Towards a Common European Framework of Reference for language teachers”

13 – 14 września 2018:

Chęciny: uczestnictwo i ukończenie szkolenia dla kadry kierowniczej/ zarządzającej Uniwersytetu Warszawskiego pt. „Pantha Rei – Jak radzić sobie ze zmianami”

25 maja 2018:

Warszawa: udział w konferencji organizowanej przez Języki Obce w Szkole pt. „Kształcenie językowe wobec wyzwań zmieniającej się szkoły”

24 maja 2018:

Warszawa: udział i ukończenie szkolenia organizowanego przez Instytut Bezpieczeństwa Społecznego pt. „Zachowania w sytuacjach kryzysowych dla pracowników Uniwersytetu Warszawskiego zatrudnionych na stanowiskach związanych z wykonywaniem zadań obronnych”

8 maja 2018:

Warszawa: udział i ukończenie szkolenia organizowanego przez Biuro Rektoratu UW pt. „Prawo i język – system prawny, technika prawodawcza i pisma urzędowe w szkolnictwie wyższym na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego”

6 maja 2018:

Warszawa: uczestnictwo w seminarium naukowym organizowanym przez Centrum Europejskie UW, Europejski Trybunał Obrachunkowy i Polską Fundację im. Roberta Schumana pt. „Młodzież na europejskim rynku pracy – staże, praktyki, stypendia, praca, instytucje UE”

5 – 7 lipca 2017:

Warszawa: Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego oraz uczestnictwo w organizowanym przez Stowarzyszenie EDILIC (Education et  Diversité Linguistique et Culturelle) i CKNJOiEE UW, we współpracy z PROF-EUROPE, Stowarzyszeniem Nauczycieli Języka Francuskiego w Polsce VII Międzynarodowym Kongresie EDILIC. Temat wiodący Kongresu to Otwarcie na języki i podejścia pluralistyczne a rozwijanie kompetencji ucznia.

25 czerwca 2016:

Łódź: uczestnictwo w konferencji organizowanej przez Uniwersytet Łódzki pt. „Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language”

28 stycznia 2016:

Warszawa: przeprowadzenie szkolenia dla nauczycieli Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW pt. „Umiędzynarodowienie studiów w Centrum.”

20 – 22 stycznia 2016:
Gdańsk: Konferencja „Studenci zagraniczni w Polsce 2016,” prezentacja plenarna ‘International University’: Rekomendacje projektu IntUni dla podnoszenia jakości kształcenia w środowisku wielojęzycznym i wielokulturowym.

20 – 21 października 2015:
Warszawa: Konferencja „Humanistyka a praktyczny profil kształcenia uniwersyteckiego w nauczaniu języka, literatury i kultury w warunkach obcokulturowych,” referat: „Pokarm nie tylko dla ciała: nauczanie języka angielskiego poprzez międzykulturowe aspekty kulinarne.”

21 – 22 września 2015:
Warszawa: szkolenie British Council „Intercultural Fluency: Global Skills for Business”

7 – 9 września 2015:
Warszawa: konferencja „Wielojęzyczność i międzykulturowość w glottodydaktyce,” referat: „Zastosowanie projektu International University w kształceniu uniwersyteckim.”

22 – 23 stycznia 2015:
Lublin: Konferencja „Studenci zagraniczni w Polsce, 2015”

15 – 17 czerwca 2014:
Bordeaux: ACA Annual Conference 2014, „Europe in the world. Higher education developments across the globe.”

26 marca 2014:
Warszawa: Konferencja “Challenges in Internationalization” (UW), referat: “Towards an International University: Benefits, Challenges, and Recommendations.”

31 stycznia 2014:
Warszawa: udział w szkoleniu „Różnice kulturowe i komunikacja w środowisku międzynarodowym” organizowanym przez Europejską Akademię Dyplomacji

17 – 18 stycznia 2014:
Poznań: Konferencja “Studenci zagraniczni w Polsce, 2014”

17 – 18 stycznia 2013:
Warszawa: Konferencja “Studenci zagraniczni w Polsce, 2013”

30 listopada 2012:
Gliwice: udział w seminarium „Znaczenie udziału w międzynarodowych sieciach oraz projektach edukacyjnych dla pozycji uczelni” organizowanym przez Uniwersytet Śląski

29 listopada 2012:
Gliwice: udział w seminarium „Różnice międzykulturowe w środowisku akademickim – jak przełamywać stereotypy” organizowanym przez IROs Forum

24 – 26 września 2009:
Turyn: 20th AISNA Biennial Conference “Translating America,” referat: “The Cinderellas of the Ghetto: Translating the Polish American and Jewish American New Woman Ideal through Private Correspondence and Photograph.”

6 września 2008– 28 lutego 2009:
Turyn: Udział w pracach zespołu badawczego “Urban Cultures of/in the United States: Comparative Perspectives” na Uniwersytecie Turyńskim

23 – 25 kwietnia 2008:
Kraków: konferencja Ambiguity and the Search for Meaning: English and American Studies at the Beginning of the 21st Century, referat:  “The Jewish Other Half: Girlhood on the Lower East Side as Presented in Immigrant Narratives.”

25- 27 października 2006
Warszawa: konferencja Polskiego Towarzystwa Studiów Amerykanistycznych, referat: „Love It or Leave It: The Rhetorical Representation of the Home and Family in the Writings of Polish American and Jewish American Women in the USA, 1900 – 1939.”

2-5 kwietnia 2004:
Praga: European Association for American Studies  Biennial Conference, referat: „Conflict and Beyond: Immigrant Subjects in the Intercultural Literary Discourse on the Basis of Polish American Narratives between 1880 and 1939.”

24-26 kwietnia 2003:
Warszawa/Miedzeszyn: konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Akademickich Filologii Angielskiej, referat: „The Polish Peasant in the Sociological Perspective.”

10-13 listopada 2002:
Wrocław: konferencja Polskiego Towarzystwa Studiów Amerykanistycznych, referat: „Two Worlds Meeting: Polish and American Institutions in the Writings of Helena Staś, an Author of the New Immigration Period.”

26-29 czerwca 2002:
Padwa: konferencja The Society for Multi-Ethnic Studies: Europe and the Americas, referat: „Laying the Foundations for the Polish-American Immigrant Identity. Polish and American Inspirations in the Fiction of Helena Staś.”

22-24 kwietnia 2002:
Kazimierz Dolny: konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Akademickich Filologii Angielskiej, referat: “The Link: Polish Positivist Influences in the Immigrant USA on the Basis of Chicago’s Monthly Ogniwo.”

11-13 listopada 2001:
Puławy: konferencja Polskiego Towarzystwa Studiów Amerykanistycznych, referat: “The Matka-Polka and the Flapper: Portraits of Mothers and Daughters in Polish American Fiction, 1880-1939.”

20 lipca- 20 października 2001:
Chicago: badania własne w the Polish Museum of America i Orchard Lake Schools Library and Archives dzięki stypendium Fundacji Kościuszkowskiej

17-19 maja 2001:
Turyn: udział w konfrencji “Public and Private in American History.”

10-14 maja 2001:
Frankfurt nad Menem: prezentacja projektu własnego na konferencji “East/West American Studies Conference.”

25-27 kwietnia 2001:
Kraków: konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Akademickich Filologii Angielskiej, referat: “The Polish Immigrant Family in the USA (1880-1939) in Polish American Fiction.”

10-17 marca 2001:
Salzburg Seminar, ASC 27: “Ethnicity, Race, Religion and American Identity.”

20 listopada 2000:
Toruń: konferencja Polskiego Towarzystwa Studiów Amerykanistycznych, referat: “The Literary Image of the Polish Immigrant Family.”

30 sierpnia i 21 września 2000:
USA: referat, “The Untold Story: The Literary Image of Polish Immigrant Family (1880-1939)” w The Balch Institute for Ethnic Studies, Philadelphia, PA i Immigration History Research Center, Minneapolis, MN.

16-18 czerwca 2000:
Kraków: 58th Annual Meeting: A Multidisciplinary Conference of the Polish Institute of Arts and Sciences in America zorganizowana przez Uniwersytet Jagieloński i Polską Akademię Umięjetności

27 kwietnia 2000:
Gdańsk: konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Akademickich Filologii Angielskiej, referat: “The Polish American Family in Suzanne Strempek Shea’s Hoopi Shoopi Donna.”

19 kwietnia 1999:
Wrocław: konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Akademickich Filologii Angielskiej, referat “Gender Roles and Pedagogy in Personal Narratives.”

Stypendia i granty:

październik 2013:
Wizyta Studyjna 113, „Approaches to Mobility in Lifelong Learning,” Manisa, Turcja

październik 2010:
Wizyta Studyjna  118, „Finding Solutions to the Problems of Mobility,” Edirne, Turcja

wrzesień 2008 – luty 2009:
World Wide  Style Fellowship, Master in American Studies, Uniwersytet w Turynie

20 lipca-20 października 2001:
Stypendium Fundacji Kościuszkowskiej na badania własne w USA

marzec 2001:
Stypendium Salzburg Seminar ASC 27, Austria

wrzesień 2000:
Stypendium w Immigration History Research Center, Minneapolis, MN

15 lipca – 15 września, 2000:

Stypendium The Balch Institute for Ethnic Studies, Philadelphia, PA

1-30 września 1999:
Grant Kennedy Institute przy Freie Universitӓt w Berlinie

1-30 lipca 1999:

Badania własne na Glasgow University.

Publikacje:

Pytlak, Danuta. “The Link: Polish Positivist Influences in the Immigrant USA on the Basis of Chicago’s Monthly Ogniwo.” Anglica. Red. Andrzej Weselinski, and Jerzy Wełna. Warszawa: Wydawnictwa UW, 2003. 99 – 107.
—. “The Matka-Polka and the Flapper: Relationships between Immigrant Mothers and Daughters as Reflected in Polish American Fiction (1880-1939).” American Portraits and Self-Portraits. Red. Jerzy Durczak. Lublin: UMCS Press, 2003. 307 – 316.
—. “The Polish-American Family in Suzanne Strempek Shea’s Hoopi Shoopi Donna: Between Love and Antagonism.” PASE Papers in Literature and Culture. Red. Joanna Burzyńska, and Danuta Stanulewicz. Gdańsk: Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego, 2003. 339 – 344.
—. “The Untold Story: The Image of the Polish Immigrant Family in the USA (1880-1939) in Polish American Fiction.” Ed. Marta Wiszniowska. British and American Studies: Local Colors of the Stars and Stripes. Torun, 2001. 329 – 341.
—. “The Uses of the Institution of the Family of Polish Immigrants in the U.S.A. as Reflected in Polish American Fiction (1880-1939).” The East/West American Studies Conference Proceedings. Frankfurt am Main: ZENAF Goethe-Universitat, 2001. 202 – 234.

Romaniuk, Danuta. “Deam or Reality?: Polish American Serial Fiction during the Cultural Transition, 1900 – 1939.” Transnationalism and American Serial Fiction. Red. Patricia Okker. New York, London: Routledge, 2012. 162 – 181.
—. “Literature and Domesticity in Polish Immigrant Communities in the USA, 1880-1939.” The Poetics of America. Red. Agata Preis-Smith, and Marek Paryż. Warsaw: English Institute, University of Warsaw, 2004. 223 – 235.
—. “Love It or Leave It: The Rhetorical Representation of the Home and Family in the Writings of Polish American and Jewish American Women in the USA, 1900 – 1939.” Ideology and Rhetoric: Constructing America. Red. Bożenna Chylińska. Cambridge Scholars Publishing, 2009. 145 – 156.
—. “How ‘the Other Half’ Eats: The Cultural Significance of Foodways in an Urban Context as Reflected in the Writings of Jewish American Women, 1890 – 1939.” Urban Cultures in/of the United States: Interdisciplinary Perspectives. Red. Andrea Carosso. Bern: Peter Lang, 2010. 11 – 42.

Humanistyka a praktyczny profil kształcenia uniwersyteckiego w nauczaniu języka, literatury i kultury w warunkach obcokulturowych. Red. Katarzyna Nowakowska, Danuta Romaniuk i Agnieszka Sochal. Warszawa: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW, 2017.

—. „International University: Europejski repertuar dobrych praktyk na zajęciach akademickich prowadzonych w językach obcych.”  Języki Obce w Szkole 2015/3. 104 – 106.

—. „Pokarm nie tylko dla ciała: nauczanie języka angielskiego poprzez międzykulturowe aspekty kulinarne.” Humanistyka a praktyczny profil kształcenia uniwersyteckiego w nauczaniu języka, literatury i kultury w warunkach obcokulturowych. Red. Katarzyna Nowakowska, Danuta Romaniuk i Agnieszka Sochal. Warszawa: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW, 2017. 341 – 350.

—. “The Jewish Other Half: Girlhood on the Lower East Side as Presented in Immigrant Narratives.” Ambiguity and the Search for Meaning: English and American Studies at the Beginning of the 21st Century. Vol. 1. Red. M.Coghen, Z. Mazur, B. Piątek. Kraków: Jagiellonian University Press, 2010. 293 – 302.

Współczesne Trendy Rozwoju Edukacji i Nauki w Kontekście Interdyscyplinarnym. Red. Ivan Zymomrya, Danuta Romaniuk, et al. Częstochowa – Użhorod – Drohobycz, 2018.

Współczesne Trendy Rozwoju Edukacji i Nauki w Kontekście Interdyscyplinarnym. Dialog kultur jako czynnik integracji. Red. Ivan Zymomrya, Danuta Romaniuk, et al. Częstochowa – Użhorod – Chersoń, 2019.

Członkostwo w organizacjach zawodowych:

marzec 1999 – teraz:

Polskie Towarzystwo Studiów Amerykanistycznych

1999 – 2010:

Stowarzyszenie Nauczycieli Akademickich Filologii Angielskiej

2017 – teraz:

EDILIC (Education et  Diversité Linguistique et Culturelle)

Skip to content